Dag 7: Sightseeing and meeting - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van YouSee-Zeewolde - WaarBenJij.nu Dag 7: Sightseeing and meeting - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van YouSee-Zeewolde - WaarBenJij.nu

Dag 7: Sightseeing and meeting

Door: YouSee-Zeewolde

Blijf op de hoogte en volg YouSee-Zeewolde

30 Juli 2014 | Oekraïne, Svalyava

Hoi Hoi iedereen!!

Vandaag begon de dag net als alle andere dagen, half negen ontbijt. Ook net als alle andere dagen waren er natuurijk weer een paar te laat.
De planning voor vandaag is eindelijk volledig nagekomen. Om half tien zijn de eerste acht Youseeërs richting het huis van Slavik gegaan, om nog wat boeken en andere spullen te verhuizen naar hun nieuwe huis.
De rest ging een kwartier/twintig minuten later weg zodat we allemaal even laat bij het opvanghuis zouden zijn. Helaas dacht het lot daar anders over. Met Rola achter het stuur namen we eerst de verkeerde afslag. Vervolgens liet Rola de auto ook nog en keer afslaan waardoor we voor de spoorbomen maar liefst meer dan een kwart gewacht hebben, en dat voor MAAR drie treinen.
De Nederlanders, Peter en Carla trokken weer de aandacht door te dansen in het busje waarbij alle omstanders die langs liepen ons raar aankeken.
Eindelijk waren we aangekomen bij het opvanghuis, waar we hartelijk werden ontvangen door de kinderen en begeleiders.
We hebben de kinderen een geweldige en onvergetelijke dag bezorgt. Wij hebben geschminkt, gevlecht, gespeeld, gevoetbald, touwtje gesprongen, getekend op de YouSee shirts, gegierd, gelachen en gebruld! Helaas na twee uurtjes moesten we weer gaan. Na ontzettend veel knuffels en kusjes was het afscheid moeilijk voor sommige.
Om 13 uur stond de lunch al weer klaar, heerlijk bereid door onze eigen chefkoks!!
Rond 14 uur zijn we met de busjes op weg gegaan om pastoor Shandor (vorig jaar de pastoor van Khust en nu de pastoor van Mukacheve) op te halen. Hij heeft ons een rondleiding gegeven in een prachtig kasteel in Mukacheve. Het was ontzettend warm maar interessant, met geweldige uitzichten. Na de rondleiding zijn we naar pastoor Robert gegaan, waar we allemaal stonden te kijken dat zijn kerk in de achtertuin staat. Pastoor Robert vertelde ons dat hij 22 leden heeft maar dat gemiddeld er 30 tot 35 mensen in zijn kerk komen. Hij vertelde ons ook dat er ongeveer 90% van de bevolking daar zegt dat ze christen zijn maar alleen naar de kerk gaan wanneer ze gedoopt worden en als ze gaan trouwen. De gemeente probeert doormiddel van bemoedigen en het laten zien dat alleen geloven in God niet genoeg is, maar je je moet openstelt voor anderen en je naaste liefhebben.
Na zijn praatje over zijn kerk en gemeente heeft hij ons een rondleiding gegeven in Mukacheve. Hij heeft ons naar een oud orthodoxe kerk gebracht waarin wij een kijkje mochten nemen. Wat ons verteld werd is dat iedereen gesplitst word. Volwassen mannen rechts in de kerk, volwassen vrouwen links in de kerk, jongemannen rechtsboven in de kerk, jongedames linksboven in de kerk en overige mensen in het midden van de kerk.
Na een lange dag in Mukacheve moesten we opschieten om op tijd in Svalyava te zijn voor het avondeten. Maar voordat we dat hele eind terug gingen rijden, moesten we eerst tanken. Het eerste busje kwam al met een probleem. De monteur, die voor ons ging tanken, smeerde ons de alle duurste benzine aan. Uiteindelijk begreep hij dat we natuurlijk de goedkoopste wilde. Het tweede busje kwam ook een probleem tegen. Tegen de monteur werd gezegd dat we de hele tank vol wilde maar we kregen een halve. Ondertussen gingen er een paar drinken halen en wat lekkers. Helaas liepen we ook daar tegen probleem aan. Sabrina en Alice wilden twee blikjes drinken en een grote reep chocola kopen. Sabrina wilde het geld betalen met haar pinpas, wat als eerste instantie niet wilde meewerken, bedacht Sabrina om de reep chocola weg te doen zodat ze contant kon betalen. Maar dat kon op een of andere manier niet, uiteindelijk met de hulp van Uliana kwamen we eruit.
Half acht konden we dan uiteindelijk gaan eten. Iedereen heeft snel gegeten om dan zo snel mogelijk te kunnen gaan voetballen. Waar we natuurlijk met 5-2 wonnen!! Met een ontzettend mooie doelpunt van Carla van Baardewijk, die de bal van een meter of 30, vanaf de rechterkant hem prachtig in de linkerkruising schoot!! Dat was het vandaag alweer, nog maar 1 dagje en dan gaan we helaas alweer naar huis :(

Groetjess Elserieke en Carla

YouSee-Zeewolde

NL - Een groep jongeren uit de kerk de Schuilhof gaan aankomende zomer een bezoek brengen aan Svalyava, Oekraïne. EN - A group of young people will be visiting Svalyava, Ukraine this summer. Missie NL - Organiseren van verschillende activiteiten voor de gemeente in Svalyava, Oekraïne. EN - Organizing different activities for the community in Svalyava, Ukraine. Beschrijving Deelnemers / Participants: - Jenina Kingma - Berdien Kingma - Eric Wubs - Douwe Aikema - Robin van der Wal - Gerdien de Bruijne - Rianda Tuin - Peter Links - Bram Smit - Carla van Baardewijk - Mirjam Wubs - Lisette Folkersma - Theo Kalsbeek - Esther van der Wal - René Tuin

Actief sinds 17 Juli 2013