Dag 8: Souvenirs and hard work - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van YouSee-Zeewolde - WaarBenJij.nu Dag 8: Souvenirs and hard work - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van YouSee-Zeewolde - WaarBenJij.nu

Dag 8: Souvenirs and hard work

Door: YouSee-Zeewolde

Blijf op de hoogte en volg YouSee-Zeewolde

31 Juli 2014 | Oekraïne, Svalyava

Vandaag was alweer de laatste dag van onze week in Svalyava.
De week vliegt voorbij, maar na al deze dagen genieten we nog steeds van het land, de stad, het weer en de mensen.

Vandaag moesten we heel vroeg ons bed uit, we gingen namelijk al om 10:00 uur ontbijten! ;) Toch zijn er in onze groep ook de vroege vogels die hun wekker eerder durven te zetten om te gaan vogel spotten met onze eigen vogelspotter Peter.
Na het ontbijt is de helft van de groep naar de nieuwe kerk vertrokken. Een nieuwe kerk betekent ook een nieuwe tuin. Maar als u ooit in Oekraïne geweest bent, zult u misschien wel weten dat de grond hier bestaat uit stenen, glas, afval en heel veel onkruid.
In Nederland zouden we een graafmachine inzetten maar vandaag moesten we het doen zoals ze het vroeger ook deden. Met een pikhouweel de grond los slaan, en met de hand en de schep de stenen weg zeulen naar de zijkant van de tuin. Al dit werk werd verricht in de volle zon met ongeveer 30C. Dit was erg zwaar en vermoeiend maar het resultaat mag er zeker wezen.

Na al dit harde werken hadden we natuurlijk weer een heerlijke lunch verdiend. Hierna zijn we met de hele groep op pad gegaan naar het centrum van Svalyava voor nog wat vrije tijd. Iedereen mocht gaan waar hij of zij wilde gaan. Sommige om alvast een overlevingspakket samen te stellen voor tijdens de terugreis, en sommige om souvenirs te kopen voor het thuisfront. Waar het de hele dag mooi weer was begon het toch ineens (weer) te regenen. De temperatuur blijft hoog maar het is wel even lekker voor de afkoeling.
Midden in het centrum stonden vier mannen met borden met teksten erop en een microfoon. We dachten dat het zou gaan om een protestactie. Theo en Esther waren nieuwsgierig om wat voor protestactie het zou gaan en besloten om dit maar gewoon te vragen aan de mannen. Twee van de vier mannen spraken gelukkig een klein beetje engels. De mannen reageerde hier heel open op en vertelde dat ze het evangelie aan het vertellen waren in de stad. Wij vertelden dat wij ook christenen zijn en er ontstonden mooie gesprekken over het geloof. De mannen dachten dat wij in Nederland niet vrij waren om over het geloof te vertellen en vonden het ook heel bijzonder toen wij vertelde dat onze kerk uit meer dan 1000 leden bestaat. Bij het afscheid kregen we het nieuwe testament uit de bijbel mee in het Oekraïens en vervolgden we onze weg naar de souvenirwinkeltjes.

Nadat iedereen klaar was met het kopen van de souvenirs en overlevingspakketten hebben we ons verzameld en zijn we gezamenlijk een drankje gaan drinken. Toch alvast een soort afscheidsdrankje. Alleen doordat wij net zo goed zijn in Oekraïens als dat zij in Engels zijn, waren per ongeluk de aardbeiensapjes omgewisseld tot tomatensapjes. Op de terugweg zijn we langs het christelijke boekenwinkeltje van Slavik gegaan. Hier hebben een aantal nog een mooi aandenken kunnen kopen.

Door de regen besloten we in de avond niet te gaan voetballen. Dit vonden de Oekraïense jongeren erg jammer. Ze zijn altijd erg enthousiast (en willen ook een keer winnen ;D) en kwamen ons zelfs ophalen van onze verblijfplaats. In de avond hebben we daarom een bijbelstudie gedaan. Het thema voor vanavond was: ‘Maakt geld gelukkig?’. Na de bijbelstudie stond er een heerlijke chocoladecake voor ons klaar, gemaakt door Erika en het zusje van Slavik. Het was een avond vol met gezelligheid, een laatste keer bij het kampvuur zitten, mooie gesprekken voeren en vallende sterren kijken. Maar helaas ook een avond van afscheid nemen. Afscheid nemen van hele mooie mensen die in onze harten een plekje hebben gekregen maar met wie we voor altijd verbonden zullen zijn doordat we allemaal geloven in dezelfde liefdevolle Vader. Hoe ver de afstand ook is.

Morgen hopen we om 8 uur te vertrekken om ’s avonds in Passau te overnachten.

Een liefdevolle groet van Douwe en Esther

YouSee-Zeewolde

NL - Een groep jongeren uit de kerk de Schuilhof gaan aankomende zomer een bezoek brengen aan Svalyava, Oekraïne. EN - A group of young people will be visiting Svalyava, Ukraine this summer. Missie NL - Organiseren van verschillende activiteiten voor de gemeente in Svalyava, Oekraïne. EN - Organizing different activities for the community in Svalyava, Ukraine. Beschrijving Deelnemers / Participants: - Jenina Kingma - Berdien Kingma - Eric Wubs - Douwe Aikema - Robin van der Wal - Gerdien de Bruijne - Rianda Tuin - Peter Links - Bram Smit - Carla van Baardewijk - Mirjam Wubs - Lisette Folkersma - Theo Kalsbeek - Esther van der Wal - René Tuin

Actief sinds 17 Juli 2013